De invloed van slaap op je buikomvang

/ / Leefstijl, Slapen

Onze nachtrust heeft invloed op elk proces in het lichaam. Met slaap hebben we het niet alleen over de uren die je zou moeten slapen, maar ook over de slaapkwaliteit. Hoelang duurt het voordat je in slaap valt? Slaap je voor je gevoel diep en vast? Hoe vaak word je wakker? Word je uitgerust wakker?, enz.

Hieronder een overzicht van de processen, symptomen en andere zaken waar slaap een belangrijke invloed op heeft. Het uitvoeren van deze functies wordt verstoort bij een slechte slaapkwaliteit/ te weinig slaap.

Hou bij het lezen van onderstaand stukje in het achterhoofd dat energiebalans (hoeveel energie verbruik je – hoeveel energie krijg je binnen en neem je hiervan op) een grote invloed heeft op gewicht en buikomvang.

Invloed van slaap op fysieke processen en symptomen

1.Slaap helpt ons bij herstelwerkzaamheden uitvoeren van het immuunsysteem

Het immuunsysteem is onder andere verantwoordelijk voor: Afweer niet gewenste bacteriën, virussen, schimmels, remmen van ontstekingen, herstellen van wondjes, darmflora, enzovoort. Dit kost allemaal energie, net als werkelijk elk proces in het lichaam. Deze functies hebben een veel hogere prioriteit voor het lichaam dan een centimeter meer of minder buikomvang. Dat is namelijk niet meteen levensbedreigend. En als er keuzes gemaakt moeten worden door een gebrek aan energie, is de keuze dus snel gemaakt.

2. Slaap helpt ons bij het optimaliseren van de stofwisseling door het in balans te houden van insuline en helpt bij het zorgen voor circulatie van glucose

Gebeurd dit minder, dan heb je ook een verminderde opname van jouw voeding. Je slaat dan dus sneller vet op, op bijvoorbeeld jouw buik.

3. Slaap regelt onze eetlust, lichaamsgewicht, het maken van juiste keuzes in voeding

Slaap heeft namelijk invloed op de balans tussen 2 hormonen: Ghreline (stimuleert honger) en Leptine (geeft een verzadigd gevoel).

4. Het microbioom (vroeger ook wel darmflora genoemd) in onze darmen heeft slaap hard nodig

Het microbioom is onze bescherming tegen ziekteverwerkers en de vertering van vezels. Er zijn verbanden gevonden tussen een verslechterde microbioom en bepaalde aandoeningen zoals darmziekten en overgewicht. Een verslechterde darmflora zorgt onder andere voor een verminderde opname van voedingsstoffen. Het zorgt ook voor een verminderde aanmaak van vitamines.

5. Slaapt heeft invloed op onze kracht en cardio

Wanneer je minder slaapt herstel je minder. En wanneer je minder herstelt wordt je minder belastbaar. Niet alleen omdat je minder energie hebt, maar ook omdat er minder supercompensatie kan optreden. Supercompensatie betekent dat er prestatieverbetering optreedt na voldoende herstel. Bij een tekort aan herstel treedt er verslechtering van prestaties op, ook als je cardio- of krachttraining doet.

6. Slaap helpt bij het behouden van een verminderde ontstekingsgevoeligheid

Voor elke maaltijd die we nuttigen dient het lichaam ook een ontstekingsreactie op te zetten in het maag-darmkanaal (loopt van mond tot kont). Dit om lichaamsvreemde stoffen te filteren en uit te schakelen. Kortom stoffen waar je lichaam niets mee kan.

Wanneer het lichaam energie kwijt is aan al die ontstekingen, heeft het lichaam minder energie vrij voor andere belangrijke functies. Kortom de energieverdeling is verstoort en dit brengt het lichaam uit balans. Dit leidt tot problemen als overgewicht, dus toename/behoud te hoge buikomvang.

Ook kan een hogere ontstekingsgevoeligheid weer fysieke klachten opleveren zoals darmklachten. Dit komt dan weer het functioneren van de darmen niet ten goede en dus ook de opname van voedingsstoffen niet.

 

Conclusie

Het gevaar zit hem er in dat je ergens mee leert leven en je mogelijk denkt dat het normaal is. We kunnen uit bovenstaand verhaal alleen wel vaststellen dat een slechtere slaapkwaliteit/slaaptekort ons lichaam behoorlijk uit balans brengt.

Om even enkele punten kort op te sommen. Als bovenstaande processen uit balans zijn:

  • verstoort dit dus onze energiebalans. Want alles kost energie.
  • Zijn we minder insulinegevoelig (verhoogt kans op diabetes) en wordt de energie uit voeding dus moeilijker omgezet. Lees: Resulteert in vetopslag.
  • Verslecht ons microbioom (ook wel darmflora genoemd). Dit zorgt voor een verminderde opname van bruikbare voedingsstoffen (en dus bruikbare energie). In de plaats daarvan komen er wel mogelijk minder bruikbare voedingsstoffen via de darmwand binnen. Hier kan ons lichaam niets mee.
  • Verandert onze eetlust dus krijgen we meer slechte trek en is de kans groot dat we meer eetlust krijgen.
  • Hebben we minder energie dus zijn we minder actief. Dit zorgt voor minder calorieën die verbrandt worden maar ook mogelijke spierafname. Dit terwijl spieren naast orgaanweefsel de grootste invloed hebben op onze ruststofwisseling.

Interesse in Personal Training of coaching? Kijk dan hier

Duurzaam fit en vitaal worden?

TOP