Hoe je afvallen volhoudt

/ / Gedrag, Leefstijl
rcf-blog-gewicht

Volhouden heeft te maken met psychologische en biologische aspecten. Zo vinden de meeste mensen het niet zozeer moeilijk om af te vallen, maar vooral dat de kilo’s er af blijven.

Dit blijkt ook uit een dossieranalyse van Britse huisartsen van ruim 170.000 mensen met obesitas met tenminste 3 BMI (een index die de verhouding tussen lengte en gewicht weergeeft) registraties over een periode van 9 jaar. Die laat zien dat er maar 1 op de 124 mannen en vrouwen terug naar een gezond BMI van tussen de 21-25 zakken.

  • 1 op de 8 mannen en 1 op de 7 vrouwen lukt het om 5% gewicht te verliezen, maar na 2 jaar zit meer dan 50% er al weer boven en na 5 jaar 78%.
  • 61% van de mannen en 59% van de vrouwen werden zelfs zwaarder na 5 jaar.

De invloed van de hoeveelheid afvalpogingen

We zien zelfs dat hoe meer pogingen tot afvallen mensen doen, hoe meer ze uiteindelijk aankomen (Bron: Stevenson VL 2012) Dit komt zowel door biologische adaptatie mechanismen (het lichaam wilt zich altijd aanpassen aan elke situatie) als psychologische factoren zoals redactie en restrictie. En een dieet is altijd een restrictie: ‘’Je mag iets niet!’’

Waarom het moeilijk is om vol te houden

Maar we kunnen niet alleen maar kijken naar psychologie of biologie. We moeten kijken naar een veel breder pakket. En daartussen zit het brein. En het brein maakt ook allemaal beslissingen. Zo laat het jouw hart kloppen en laat het jou automatisch ademen. Ook als je uit jezelf zou vergeten te ademen.

Het lichaam heeft een eigen wil en laat zich niet dicteren, hooguit informeren.

En dat betekent dat we dat moeten accepteren als een realiteit. Dat de eenheid zowel van jou verwachtingen als hoe het lichaam reageert van invloed is op hoe jouw brein reageert.

Accuraat, flexibel en consistent

Het is eerst en vooral natuurlijk bijzonder om jarenlang hetzelfde gewicht te kunnen behouden als je niet bijhoudt wat je eet. En hierin speelt de energiebalans de belangrijkste rol (dit is een natuurwet net zoals de zwaartekracht en daar kunnen we niet omheen). Energiebalans betekent de balans tussen de calorieën die je binnenkrijgt en die je verbruikt.

Het is dus belangrijk dat jouw leefstijl verandering zowel accuraat is, flexibel is, als consistent vol te houden valt.

Zoals hierboven vermeld spelen de hoeveelheid calorieën de belangrijkste rol als het gaat om afvallen/aankomen. Want als je lichaam meer energie (calorieën) binnenkrijgt dan hij verbruikt zal hij dit altijd opslaan als vet. Dit is dan ook wat we vanuit de basis bedoelen met accuraat te zijn.

Je kunt hier altijd meer accuraat in worden door ook te gaan letten op de hoeveelheid eiwitten, koolhydraten, vetten en in hoeveel maaltijden je dit gaat eten. Maar dit gaat weer ten koste van jouw flexibiliteit waardoor het moeilijker vol te houden is.

Je moet dus altijd eerlijk zijn met jouzelf en de veranderingen niet in 1x te groot maken.

Stap voor stap

We hebben maar zoveel dingen waarop we ons tegelijkertijd kunnen concentreren, en onze wilskracht en vermogen om te jongleren en om te gaan met meerdere aanpassingen te gelijk is niet oneindig. Je kunt niet verwachten dat je na maanden tot jaren niet tot nauwelijks op jouw voeding gelet te hebben je nu opeens van de ene op andere dag kunt gaan leven als een topsporter.

Dat zal je uiteindelijk gestrest maken of op zijn minst je tijd en energie wegnemen van andere belangrijke dingen in het leven.

Het zal ook moeilijker zijn dan iets rustiger aan te starten waarbij je regelmatig kunt eten wat je lekker vindt. De resultaten zijn dan misschien iets minder snel de eerste weken/maanden, maar je houdt het wel langer vol waardoor je uiteindelijk meer resultaat hebt. En misschien nog wel belangrijker: blijvend resultaat!

Te snel willen afvallen

Als je te snel gaat afvallen verlies je niet alleen vet, maar ook veel vetvrije massa. En dit bevat niet alleen spieren, maar ook weefsel zoals orgaanweefsel en botmassa.

Jouw lichaam wilt dit dan best een tijdje ondergaan. Maar na een tijdje zegt jouw lichaam ‘’Dit wordt bedreigend’’.

Dus jouw lichaam gaat vanzelf zeggen ‘’Ik heb meer nodig’’. Het lichaam is niet geïnteresseerd in vetmassa te behouden, maar in vetvrije massa te behouden. En de meeste mensen weten als geen ander dat het eenvoudiger is om vetmassa aan te komen als vetvrije massa (iets wat we willen opbouwen en behouden).

Het zijn uiteindelijk niet kilo’s op de weegschaal die tellen, maar de verhoudingen waaruit het gewicht bestaat wat jou een strak figuur geeft. Zo hebben ook spieren en vocht een belangrijke rol op hoe je jezelf voelt en hoe je er uitziet.

Interesse in Personal Training of coaching? Kijk dan hier

Duurzaam fit en vitaal worden?

TOP